tr?id=1705042142839857&ev=PageView &noscript=1 Paulien Ongering - Zero-point
Paulien _Ongering_jpg Paulien Ongering - Zero-point


Activiteit van Paulien:

Singing circle

Muziekdocent en zanglerares

 

"Als kind uit een muzikaal gezin dacht iedereen al van jongs af aan dat ik beroepsmusicus zou worden. Maar op mijn achttiende wilde ik dat niet meer. Ik wil mensen een mogelijkheid bieden hun stem te ontdekken via lichaams-werk, allerlei liedjes en genres, van Hazes tot Opera.""

“Mensen komen hier zingen voor het plezier. Ze willen lekker zingen, hun hart luchten, zijn op zoek naar levenszin, opgeladen zijn. Als je je uit via je eigen stem, brengt dat je al in contact met je binnenste, je bron".

 

Zingen is een bron van kracht en eigenheid 

Paulien werkt al sinds 2010 op Zero- Point: "De Singing Circle op Zero-Point is in het leven geroepen voor mensen die willen (leren) zingen om het zingen zelf. De drempel is laag: iedereen kan meedoen. Daarnaast geef ik in mijn eigen muziekatelier les aan kinderen en volwassenen die zich muzikaal willen ontwikkelen. Ik ben muziekdocent, maak ik gebruik van werkvormen als circle-games, drama en improvisatie. Zelf heb ik ook veel ervaring als podium muzikant-zangeres in diverse muziekstijlen.” Paulien werkt al sinds 2010 op Zero- Point. “Mensen komen hier zingen voor het plezier. Ze willen lekker zingen, hun hart luchten, zijn op zoek naar levenszin, opgeladen zijn. Als je je uit via je eigen stem, brengt dat je al in contact met je binnenste, je bron. Ik wil mensen een mogelijkheid bieden hun stem te ontdekken via lichaamswerk, allerlei liedjes en genres, van Hazes tot Opera’. Hoog zingen, als je dat niet gewend bent, of juist heel laag, krakerig. Als een heks of een beer, een voetbalsupporter of een verlegen meisje. Ik praat ook weleens over techniek, maar wel zo dat ze er echt iets mee kunnen, zonder teveel in het denken te schieten.”

 

Ik voelde me echt als een vis in het water

“Ik ben zelf een laatbloeier. Als kind uit een muzikaal gezin dacht iedereen al van jongs af aan dat ik beroepsmusicus zou worden. Maar op mijn achttiende wilde ik dat niet meer. Ik kwam in aanraking met alternatieve geneeskunde en vond dat veel interessanter. Ik heb wel veel kennis vergaard en tot mij genomen, maar een echte opleiding was duur en ik kreeg dat niet voor elkaar. Ik kreeg al jong kinderen en was voorlopig daarmee onder de pannen. Toen ik gevraagd werd in te vallen als muziekdocent - op de school waar mijn kinderen zaten - heb ik meteen ja gezegd. Ik wist nog niet alles en had al helemaal geen onderwijservaring. Maar dat heeft me ertoe gebracht dat ik de opleiding Docent Muziek op antroposofische grondslag ben gaan doen. Uiteindelijk bleek het klassikale onderwijs niet voor mij weggelegd en gaf ik toe aan wat ik echt graag wilde - het zingen. Ik zocht een ruimte waar ik zelf mijn stem kon trainen en dacht misschien zijn er wel meer die dit willen? Dat ontwikkelde zich al snel en het zingen met een groep kreeg steeds meer structuur. Heel organisch is het zo verder uitgegroeid. Ik werd ook als dirigent gevraagd en dook echt vol in het zingen. Wat een boeiend vakgebied! En zoveel invalshoeken: klassieke techniek, anti-technische benaderingen, stembevrijding, helende stem. Ik voelde me echt als een vis in het water.”  

 

Plezier en levensvreugde staan centraal

“Plezier en levensvreugde staan centraal in mijn lessen en af en toe vertel ik wat er in de muziekgeschiedenis is gebeurd en leg ik verbanden tussen zingen en het leven zelf. Wat ik bijvoorbeeld tegenkom is dat mensen niet kunnen schreeuwen of gillen. We doen dat niet meer. Maar hoe lekker is dat! Soms combineren we een oefening met beweging waarbij we steeds hoger en hoger zingen. En het hoeft niet mooi te klinken hè? De meeste staan dan verbaasd dat ze zo hoog kunnen. Dan wordt er ook veel gelachen! Hoor ons nu toch eens! Ze gaan weer blij de deur uit.”

 

Van mijn zwakte heb ik mijn kracht gemaakt 

“Zingen is laten zingen: het leven ontvouwt zich wel. Iemand wil power en ik geef ze dan juist ook verzachting. Ik gebruik veel beelden om iets te verduidelijken als ik denk dat het kan helpen. Bij de één kun je zeggen - je moet je strottenhoofd omlaag trekken. Tegen de ander zeg ik - zing maar heel deftig of als een verlegen meisje. Allemaal verschillende benaderingen om je stem breder te leren gebruiken. Als ze zich heel klein houden in de groep - geef ik ze de leiding. Leer de groep dit lied maar! Natuurlijk allemaal vanuit een veilige basis. Ik geef les vanuit mijn eigen ervaring. In de groepen waar ik zelf zong had ik altijd de kleinste stem. Zo weet ik hoe onzeker of ongemakkelijk mensen zich in het zingen kunnen voelen. En kan ik mensen daarbij juist goed begeleiden. Ik ben er zelf enorm door gegroeid. Als ik een natuurtalent was geweest dan had ik dit nooit zo op deze manier kunnen doen. Van mijn zwakte heb ik mijn kracht gemaakt.”

 

Je komt weer meer in contact met jezelf 

"We houden allemaal veel binnen - doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Alles wat er niet mag zijn - wat je zelf niet wilt zien - krijg je toch vaak weer gepresenteerd via lichamelijke klachten. Als je iets niet in jezelf herkent of erkent dan krijg je toch vaak ergens last van. Het helpt dan om toch de eigen schaduwkant leren uiten - dat alles er mag zijn. Maar we hebben het allemaal zo druk en doen zo veel. Veel mensen raken overprikkeld. Eén van mijn plannen voor is het organiseren van ‘kalmpjes-aan-zingen’. Speciaal voor mensen die wat mager in de energie zitten, en niet teveel prikkels willen. Voor een wat kleinere groep, niet te lang en vooral rustig zingen. Door het zingen maak je vanzelf weer contact met je gevoel. Je komt weer in contact met jezelf en ervaart weer meer levensvreugde.”  

 

| Adrienne Schimmel | Breda, 18-12-2018 |

 

Op de hoogte blijven

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Zo ben je altijd op de hoogte van interessante workshops of lezingen en krijg je regelmatig tips over gezondheid en vitaliteit. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.
Bekijk de laatste nieuwsbrief >